torsdag 18. november 2010

juleverksted

Idag har jeg hatt "jule"verksted med min lillebror,
noe av det vi prøvde oss på var å lage fuglemat.
Det var slett ikke vanskelig ,og koselig å gjøre.
(dette tipset fant jeg i en annen blogg men klarer desverre ikke huske hvilken,
ellers skulle jeg delt ut kred. ;)) Oppskrift som følger:
bakepapir på stekebrett,
pepperkakeformer fylles med et tynt lag med frø,
Til oppheng la vi et snøre med en knute på før vi
fyllte på med smeltet delfia fett,
(det renner en del ut av formen, mulig jeg burde ha latt fettet avkjølt
seg litt, men det funka nå fint uansett ;)
fyll på med mere frø.

Satte brettet ut for at det skulle avkjøle seg fort.

Og resultatet ble ganske stilig om jeg får si det selv :)




Fikk litt for lite pepperkakeformer så vi
la resten i sandkakeformer.

Så gjenstår det å se om fuglene setter pris på innsatsen :)






Etter at jeg kjøpte meg kamera har jeg begynnt
å sette mer pris på vinteren her i Lofoten.
Et fantastisk lys og flotte farger!







-Skarv-






-Hegre-












7 kommentarer:

  1. Så fin fuglemat! Jeg har sett oppskriften i jule-KK, men vet at Kjersti med bloggen Husmordonninga lagde etter samme oppskrift som deg. Jeg har også laget (på en litt annen måte for å unngå søl), men har ikke tatt bilder...
    Ønsker deg en fin helg!

    Nydelige bilder :D

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte fuglematformer - håper småfuglene strømmer til :)
    Du tar helt fantastiske bilder, jeg er så fasinert av landskapet - nydelig!
    God helg til deg!
    Kjersti

    SvarSlett
  3. Vacker fågelmat kan man säga så, naturbilderna underbara du bor ju på så vackert ställe,ha en bra kväll,kram Nette

    SvarSlett
  4. WOW, takk for superflott ide. Det skal jeg absolutt prøve. Jeg lagde fuglemat forrige vinter, kuler med kraftig snor igjennom. Fuglene elsket det!! Brukte mest solsikkefrø, for erfaringsmessig ser det ut til at fuglene er ekstra glad for det. Var det vanskelig å få det ut av sandkakeformene forresten?? Eller dyppet du formen i litt varmt vann før du tok ut "kakene"?

    SvarSlett
  5. Det var flotte og dekorative fuglemad...:-)
    Jeg er sikker på at fuglene fortæller til alle sine venner om at hos dig er det luxuskager.;)

    Fortsat god weekend fra Lisbeth

    SvarSlett
  6. Så lekker fuglemat! Heldige de fuglene som skal få smake den;) Fantastiske naturbilder du har tatt, gøy med nytt kamera!! :)

    SvarSlett